Friday

Abd Rahim Abd Majid.(1993) KBSM Pendidikan Nilai Merentasi Kurikulum. Dewan Bahasa & Pustaka: Kuala Lumpur/21

Pendidikan Nilai Merentasi Kurikulum ini memberi fokus kepada pendidikan nilai di sekolah dengan penekanan kepada kurikulum dan aspek-aspek pedagogi. Tumpuan juga diberi kepada teori, konsep dan prinsip-prinsip nilai dalam konteks pendidikan. Buku ini menyingkap dan membincangkan berbagai-bagai pandangan, isu dan dimensi nilai dan hubungannya dengan pendidikan dan masyarakat. Buku ini juga menggabungkan pelbagai bidang seperti falsafah, sosiologi dan antropologi, psikologi, pedagogi dan perspektif agama tentang nilai dalam pendidikan. Mengandungi 8 bab. m/s 180




  1. Konsep dan Definisi Nilai
  2. Pengaruh-Pengaruh mencorakkan nilai dan Moral Masyarakat: Isu dan Persoalan
  3. Matlamat Pendidikan dan Hubungannya dengan Pendidikan Nilai
  4. Pendidikan Nilai dalam konteks Perkembangan Kanak-Kanak
  5. Pendidikan Moral dan Akhlak dari Perspektif Islam
  6. Aliran-Aliran dan Falsafah Pendidikan Nilai
  7. Kurikulum Pendidikan Moral
  8. Pendekatan Pengajaran Nilai dan Pendidikan Moral

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...