PROSIDING ini merupakan kumpulan kertas kerja yang dibentang dalam Kongres P & P 2009 UKM yang diadakan pada 14-16 Disember 2009 di Hotel Porto Malai Langkawi.Kongres yang dianjurkan oleh UKM ini melibatkan empat gugusan iaitu Gugusan Sains Sosial; Gugusan PEKA (Fakulti Kejuruteraan); Gugusan Sains dan Teknologi; dan Gugusan Kesihatan. Sebanyak 118 kertas kerja dibentangkan dalam kongres ini. Berikut adalah kertas kerja yang berkaitan dengan pendidikan sains sosial. Terdapat beberapa kertas kerja yang menarik dan berguna untuk dikongsi bersama. Anda perlu memiliki keempat prosiding ini (bagi tahun 2009) sebagai rujukan dan maklumat dalam membuat beberapa penyelidikan susulan. m/s 647
Isi Kandungan
1. Keperluan Penilaian Semula Program Khidmat Sosial Sebagai Kaedah Amali Dakwah Jabatan Pengajian Dakwah Dan Kepimpinan(Jpdk)
2. Keberkesanan Modul Kemahiran Berfikir Zzzt2423: Meningkatkan Kreativiti Pelajar Melalui Kaedah Simulasi
3. Sumbangan Strategi Pembelajaran Dalam Merealisasikan Keperluan Pasaran : Kajian Terhadap Graduan-Graduan Pra Siswazah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan
Malaysia.
4. Penilaian Pelajar Terhadap Kursus Pra Penempatan Latihan Amali/Industri, Fakulti Pengajian Islam
5. Professionalism Among Academicians: A Literature Review
6. Cabaran Memantapkan Pengajaran Dan Pembelajaran Pengukuran Pembolehubah Dalam Penyelidikan Kuantitatif
7. Pembelajaran Berasaskan Masalah (Pbl) Dalam Pengajaran & Pembelajaran Tahun 1 Fakulti Undang-Undang Ukm : Kajian Keberkesanan & Maklumbalas Pihak Berkepentingan (Pelajar)
8. Enhancing Employability Of Undergraduates Through Effective Cover Letters: A Preliminary Study
9. Membina Kemahiran Advokasi Pelajar: Mencari Kaedah Yang Sesuai.
10. A Preliminary Study Towards Enhancing Students’ Critical Thinking Skills Usingdialogical-Thinking Reading Lessons (D-Trl) Approach
11. Pembelajaran Berasaskan Masalah (Pbm) Bagi Kursus Zt 1043 (Hubungan Etnik): Satu Kajian Tindakan Awal Di Ukm
12. Kerja Lapangan Sebagai Wadah Budaya Penyelidikan: Respons Pelajar
13. Tasik Chini Sebagai Makmal Hidup Pembelajaran Dan Pengajaran Dalam Pengajian Pembangunan
14. Challenges For Corporate Law Teachers In Integrating Between Theory And Practice
15. Impak Kelas Model Demonstrasi Autisma Ke Atas Guru-Guru Pelatih
16. Penstrukturan Semula Jabatan Syariah Sebagai Sebuah Fakulti: Ufuk Baru Dalam Paduan Pengajian Sains Islam Khususnya Astrofiqh
17. Mempermudahkan Pengajaran Balaghah Di Kalangan Pelajar Melayu
18. Amalan Penaksiran Dalam Sanggar Kerangka Kelayakan Malaysia Dari Perspektif Persepsi Pelajar
19. Latihan Ilmiah: Keengganan Pelajar Untuk Bertemu Pensyarah
20. Critical Literacy Of Postgraduate Students: Voices And Discourses
21. Kesan Penggunaan Modul Hubungan Etnik Terhadap Sikap Perkauman Dalam Kalangan Pelajar Kursus Hubungan Etnik Di Ukm
22. Kesedaran, Pengetahuan Dan Sikap Pelajar Terhadap Isu-Isu Persekitaran Dan Kesihatan
23. Integrasi Kajian Tindakan Dalam Latihan Industri: Impak Ke Atas Proses Penyeliaan Dan Pembelajaran Latihan Industri
24. Keberkesanan Pengajaran Menulis Esei Satu Perbandingan Dua Strategi Pengajaran: Coaching Dan Tunjukcara
25. Integrating Generic Competencies (Gcs) Into University Courses: A Review
26. Aplikasi Elearning Di Kalangan Pelajar Kursus Zt 2393 Pengurusan Masa: Satu Refleksi
27. Pengajaran Untuk Kreativiti Di Institusi Pengajian Tinggi Awam
28. Developing Reader Response Activities To Promote Multiple Intelligence In The Literature Classroom: An Action Research
29. The Implementation Of Blogs In Esl Classroom For Low Proficiency Students
30. Keberkesanan Pengajaran Kursus Zzzt1033 Titas Dan Hubung Kait Dengan Pengetahuan Islam Di Kalangan Pelajar Non Muslim Di Ukm
31. Meningkatkan Kemahiran Fasilitatif Pensyarah Dalam Kaedah Pembelajaran Penyelesaian Masalah (PBL) Bagi Kursus GR 6223 Melalui Penyelidikan Tindakan
32. Hubungan Antara Gaya Perapatan Pelajar Prasiswazah Ukm Dan Kesejahteraan Psikososial
33. Involving Students In Online Discussion: Process And Strategies
34. The Effectiveness Of Problem-Based Learning In Enhancing Communicative Skills
35. Pembelajaran Berasaskan Masalah (Pbm) Bagi Kursus Zt 1043 (Hubungan Etnik): Satu Kajian Tindakan Awal Di Ukm
36. Kerelevanan Bahasa Dalam Undang-Undang : Ke Arah Pemantapan Kursus Skbl 2033 (Linguistik Dan Aplikasi)
37. Virtual Voices: Enhancing On-Line Publication In Creative Writing Course
38. Pelaksanaan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Konsultasi Dalam Pembudayaan Keusahawanan
39. The Lecturers’ Practice And Action Study On Blended Learning And Teaching To Promote The Integration Of Ict And Pedagogy
40. Impak Teknologi Tanpa Wayar Di Kalangan Pelajar Ukm
41. Kepentingan Komunikasi Tanpa Lisan Dalam Pengajaran Di Universiti
42. Language Enhancement Through Participation In Online Forums: Utilization, Issues And Future Directions Among Undergraduates At Ukm
43. Academic Literacy Socialization: A Case Study Of 377 International Undergraduates In Universiti Kebangsaan Malaysia.
44. Pengajaran & Pembelajaran Program Sarjana Undang-Undang : Cabaran Dan Transformasi
45. Pengajaran Mendalam (Deep Teaching) Dan Keantarabangsaan Pelajar: Ke Arah Pengalaman Bilik Kuliah Yang Mengambarkanrealiti Dunia Dalam Kursus Sarjana Undang-Undang
46. Pembangunan Model E-Latihan Hibrid Bermakna: Aplikasi Permodelan Persamaan Berstruktur
47. Kelemahan Penulisan Pelajar Indonesia Di Universiti Kebangsaan Malaysia (Ukm) Dalam Kursus Kemahiran Bahasa Melayu
48. Kajian Semula Pengajaran Dan Pembelajaran Undang-Undang Kewangan Islam Dalam Memenuhi Tuntutan Sistem Kewangan Islam Di Malaysia
49. Membimbing Pendidik Tunas Permata Ukm Melaksanakan Pendekatan Berasaskan Projek Melalui Kaedah Kajian Tindakan Kolaboratif
50. Kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (Pbl): Pengajaran &Pembelajaran Undang-Undang Bagi Kursus Tahun 1 Fakulti Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia
51. Faktor Peningkatan Motivasi Belajar Dalam Kalangan Pelajar Universiti
52. Cutting Edge Research: Overcoming Problems In Proposal Writing And Promoting High Quality Proposals
53. Developing Understanding And Appreciation Of Literature And Critical Reading Concepts Through Multimodal Approaches
54. Effective Teaching Materials For Interpersonal Communication : ZZZE 3012 Workplace Communication 1
55. The Use Of Blog In English For Law: To Enhance Students’ Reflection
56. Pengajaran Dan Pembelajaran Holistik (PPH) Berteraskan Jasmani, Emosi, Rohani Dan Intelek (Jeri) : Perancangan Dan Pelaksanaan Di Fakulti Pendidikan
57. An Attempt To Improve Students’ Research Skills Through Action Research
58. Mosors (Malaysian Survey On Online Reading Strategies) – An Instrument For The Identification Of Constructs Of Efficient Online Reading Strategies
59. A Diagnostic Result In The Identification Of Students’ Areas Of Weaknesses In Their Language Use Of Forms And Functions In Conversational Dialogues.
60. The Effectiveness Of Teaching Reference Words Using Two Strategies To Muet Band 3 Students At Ukm: Preliminary Findings
61. Perancangan Strategik Pusat Kembangan Pendidikan (PKP) Dalam Peningkatan Kpi Universiti Kebangsaan Malaysia Sebagai Universiti Penyelidikan
62. Kajian Keberkesanan Kaedah Pengajaran Bagi Kursus Zt1033 Tamadun Islam Tamadun Asia (Titas) Di Ukm Serta Kaitannya Dengan Minat Pelajar
63. Meningkatkan Aktiviti Perpaduan Di Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan Ukm
64. Keberkesanan Penyampaian Kuliah
65. Aspek Amali Dalam Kursus-Kursus Program Diploma Pentadbiran Kehakiman Dan Guaman Islam (DPKGI)
66. Kebolehbacaan Teks Sastera Arab Dalam Kursus Sastera Zaman Abbasiah : Kajian Di Jabatan Pengajian Arab Dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
67. Kemahiran Lisan Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua Dalam Kalangan Pelajar Melayu Di Universiti Kebangsaan Malaysia: Satu Laporan Awal.
No comments:
Post a Comment