Monday

Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik (2008), Anjuran Persatuan Pendidikan Sains dan Matematik negeri Johor./139

SEMINAR Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik diadakan pada 11-12 Oktober 2008, anjuran Persatuan Pendidikan  Sains dan Matematik negeri Johor dengan kerjasama Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia dan Jabatan Pelajaran Johor. Matlamat seminar ini agar berupaya  memperkayakan ilmu dan kemahiran berkaitan pendidikan sains dan matematik. Tema utama seminar ini ialah “Pendidikan Sains dan Matematik Melangkah Kehadapan” dan beberapa subtema antaranya pendekatan pengajaran inovatif dalam mata pelajaran tertentu sains dan matematik, penggunaan teknologi dalam pengajaran menggunakan pendekatan penyelesaian masalah dalam pendidikan sains dan matematik, pendekatan inovatif dan kreatif dalam pengajaran dan pendekatan penyelesaian masalah, proses pemikiran pelajar dalam pembelajaran sains dan matematik, isu dan masalah perlaksanaan kurikulum sains dan matematikdalam konteks negeri tertentu, pernyataan yang cuba menjawab permasalahan pendidikan sains dan matematik masa kini, penggunaan komputer dan teknologi dalam pendidikan sains dan matematik, latihan pengurusan dalam pendidikan sains dan matematik dan latihan perguruan dalam pendidikan sains dan matematik.

Kertas Kerja

1. Hubungkait Kemahiran Penggunaan Komputer Dengan Perisian Multimedia Ke Atas Pembelajaran Matematik Kanak-Kanak Prasekolah
2. Conceptions Of Scientific Evidence In Investigative Tasks Among Trainees In A Teacher Training College In Kuching
3. Keberkesanan SCL Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Electromagnetic Fields Theory
4. On The Development Of The Enriched Version Of The Traditional Introductory Physics Laboratory Work (IPLW)
5. Factors Related To Student Mathematics Achievement : A Case Study Among Diploma Intake At University Malaysia Perlis
6. Perbandingan Pengajaran Berasaskan Multimedia Dan Tradisional Ke Atas Pencapaian Matematik Dan Sikap Matematik Pelajar Berisiko
7. Pembangunan Ruang Kuiz Untuk Majallah Web Matematik
8. Tahap Kefahaman Kemahiran Komunikasi Dan Mengeksperimen Dalam Kalangan Pelajar Tahun Dua Pendidikan Fizik Merentas Program Pengajian
9. Corak Gaya Kognitif Dan Tahap Penguasaan Konsep Daya Newtonian Di Kalangan Pelajar Tingkatan Enam Rendah: Satu Kajian Rintis
10. Teaching First Order Differential Equations To Engineering Students: An Application Approach
11. A Study On Factors Involved In University Students Learning Of Calculus
12. Open Source Mathematical Software For The Study Of Mathematics And Calculus
13. Tahap Kerangka Alternatif Di Kalangan Pelajar Aliran Sains Tingkatan Lima Dalam Tajuk Daya Apung
14. Andaian Linguistik Dalam Proses Kefahaman Istilah Fizik
15. Pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) Matematik Di Peringkat Sekolah Menengah
16. Pengetahuan Pedagogi Kandungan Guru Pelatih Matematik Sekolah Menengah
17. Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan Guru Pelatih Matematik Sekolah Menengah
18. Pencapaian Biologi Dan Bahasa Inggeris Peringkat Sijil Pelajaran Malaysia : Kesan Ke Atas Keputusan Biologi (Fqah0113 Dan Fqah0114) Di Pasum
19. Miskonsepsi Matematik – Satu Refleksi
20. Pemahaman Pelajar Lepasan Matrikulasi Dalam Topik Pembezaan
21. Amalan Reflektif Pendidik Matematik: Satu Kajian Kes
22. Kesaan Kaedah Pengajaran Berbantukan Geometer’s Sketchpad Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Topik Transformasi
23. Perkembangan Profesionalisme Dalam Kalangan Guru Sains Melalui Program Perkembangan Staff
24. Hubungan Antara Amalan Kerja Amali Dengan Pencapaian Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Daya
25. An Analysis Of Primary School Mathematics Textbooks Used In Malaysian Classroom: Word Problems In Addition And Subtraction
26. Dari Perspektif Teori Beban Kognitif: Adakah Pbl Berkesan?
27. Promoting Innovative Use Of Geometer’s Sketchpad (Gsp) Through Lesson Study Collaboration: A Case Study
28. Tahap Penguasaan Guru Dalam Melaksanakan Pentaksiran Kerja Amali (Peka) Sains Penilaian Menengah Rendah
29. Penggunaan Komputer Dan ICT Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) Di Kalangan Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Luar Bandar
30. Hubungan Antara Harga Diri Dan Pencapaian Sains Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
31. Masalah Pembelajaran Matematik Tahun Lima Dalam Bahasa Inggeris
32. Penglibatan Ibu Bapa Dalam Membantu Membuat Kerja Rumah (Matematik) Di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua. Satu Tinjauan Di Sebuah Sekolah Menengah Di Daerah Muar
33. Tahap Penguasaan Kemahiran Membuat Hipotesis Dan Mendefinisi Secara Operasi Di Kalangan Bakal Guru Kimia
34. Sistem Algebra Komputer, Kefahaman Algebra Dan Pendidikan Matematik: Satu Analisis Konsepsi
35. Tahap Kemahiran Metakognitif Pelajar Dalam Menyelesaikan Masalah Matematik
36. Penilaian Perisian Multimedia Bertajuk Pythagoras Theorem Form Two Dari Aspek Reka Bentuk Dan Pencapaian Pelajar
37. Cognitive Gap To Understanding The Concept Of Functions
38. Penguasaan Kemahiran Memerhati Dan Kemahiran Meramal Dalam Mata Pelajaran Sains Pelajar Tahun Lima Daerah Johor Bahru
39. Number sense among children:Children’s strategies in solving addition and subtraction word problems
40. The level of problem solving ability and its relationship with metacognitive skills among form four physics students in secondary schools in Johor
41. Kesan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris terhadap pelajar Universiti Teknologi Malaysia
42. Teknik memotivasikan pelajar dewasa pengajian separuh masa dalam pengajaran sains dan matematik
43. Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah Johor Bahru merentas jantina
44. Menjadikan P & P di bilik darjah lebih efektif dan konkrit: Cabaran penggunaan video, audio, grafik dan animasi dalam P & P
45. Tahap kefahaman mengukur serta menggunakan nombor dan membina hipotesis dalam kalangan pelajar fizik merentasi jantina
46. Tahap Kemahiran berfikir kritis pelajaran sains tingkatan empat di daerah kulai merentasi etnik
47. Pengajaran dan pembelajaran matematik dari sudut bahasa
48. Interaksi Verbal Pengajaran dan Pembelajaran Sains Sekolah Rendah
49. Kepimpinan pengajaran sains: Satu Tinjauan
50. Penerapan refleksi melalui pendekatan pedagogi terhadap pengetahuan (PCK) isi kandungan dalam pengajaran sains
51. Proses penyiasatan di kalangan pelajar Malaysia dan England: Satu Kajian Perbandingan
52. Penilaian kendiri melalui amalan reflektif dalam pengajaran matematik
53. Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris Terhadap Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru
54. Hubungan antara kerja rumah dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah menengah
55. Perlaksanaan Pengajaran Sains Dalam Bahasa Inggeris: Pandangan Guru Pelatih Sains/Kimia
56. Faktor-Faktor Dalam Proses Pembelajaran Matematik Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...