SEMINAR Kebangsaan Isu-Isu Pendidikan Negara yang bertemkan pendidikan Abad 21 dianjurkan oleh Fakulti pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 26-27 November 1998. Prosiding ini diterbitkan oleh Fakulti Pendidikan pada tahun 1999. Berikut ialah senarai tajuk kertas kerja yang dibentangkan pada seminar tersebut: m/s: 370
Tajuk Kertas Kerja
Tema
Kelolaan
ISBN
Sidang Penyunting
Prakata
- Keperluan Pendidikan Abad 21: Projek Sekolah Bestari 1999
- Guru Bestari di Sekolah Bestari: Latihan dan Perkembangan
- Pendekatan metakognitif dalam rekabentuk kurikulum bestari: Implikasi kepada format penyediaan kepada rancangan mengajar baru.
- Peranan Sastera Kebangsaan di dalam pembentukan Integrasi nasional di dalam kerangka pendidikan.
- Sejarah Pembanguanan Masyarakat Jepun dalam membentuk semangat patriotisme : Satu penerapan ke atas pengukuhan pendidikan sejarah di Malaysia.
- Keberkesanan Pelaksanaan Program kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia.
- Pengintegrasian kemahiran-kemahiran mencari maklumat dalam pembelajaran bidang bisnes di Istitusi Pengajian Tinggi.
- Kesan Teknik Perbincangan Dilema Moral ke atas tahap pertimbangan moral pelajar-pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Sungai Pelek Selangor Darul ehsan.
- Integrasi Pendidikan Akademik dan Vokasioanal –satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran
- Internet dalam pengajaran di sekolah: Isu dan Harapan
- Pengarajan dan pembelajaran Sekolah Bestari: Antara Cabaran dan Prospek
- Pengajaran dan Pembelajaran bestari bahasa Inggeris melalui SMART-Net : Satu Model belajar cara belajar bahasa Inggeris berbantukan Internet.
- Pengajaran dan Pembelajaran Koperatif Sains : Satu Pendekatan berkesan bagi sekolah Bestari.
- Isu-Isu pedagogi dan kurikulum dalam pendidikan guru sains .
- Mengapa masih gunakan kaedah ABC
- Beberapa faktor yang mempengaruhi saiz kesan bagi pencapaian matematik dan bangsa peringkat sekolah rendah dan menengah
- Bahasa Arab Komunikasi: Satu kajian pelaksanaannya dan cabaran pengajajaran dan pembelajarannya di abad 21.
- Penilaian kendiri untuk pengajaran bahasa Arab di Institusi Pengajian Tinggi: kesanggupan dan keupayaan.
- Penghayatan nilai murni dalam pengajaran
- Pembelajaran dan pengajaran mata pelajaran ekonomi/perdagangan berasaskan pemetaan kognitif.
- Filem dan pendidikan dari perspektif pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
- Kepentingan penggunaan teknologi dalam pengajaran efektif kanak-kanak khas.
- Implikasi burnout di kalangan guru terhadap sistem pendidikan.
- Pengajran Inkuiri
- Penggunaan komputer dan Internet di kalangan guru-guru mata pelajaran bahasa Melayu : Satu cabaran.
Lampiran
Resolusi
Pengenalan dan tujuan seminar.
Nama pembentang kertas kerja.
No comments:
Post a Comment